søndag 14. august 2011

Sacré bleu - La ville rose!

Om elleve dager kan jeg tusle fram og tilbake over denne broa så mange ganger jeg vil. Kanskje kan jeg også svømme meg en tur i elva, Garonne, eller klatre opp i kirkespiret, for å få et overblikk over "La ville rose". Jeg skal flytte til Toulouse! Sammen med Katharina og Hilde, skal jeg være der i tre måneder. Vi vet når vi ankommer, og at vi skal gå på et franskkurs, men der stopper det. Hvor vi skal bo, har vi ingen anelse om, for eksempel. Drømmen er selvfølgelig en superstilig leilighet med stor balkong ved St. Sernin (byens Grünerløkka, i følge ryktene) eller Place de la Capitole (så vi kan gå blant alle turistene og la folk tro vi er innfødte). Vi er likevel forberedte på at vi kan ende opp med å måtte bygge en gapahuk i en av byens mange parker, eller snekre en flåte og seile nedover Garonne. I det minste har vi tak over hodet fra 8-12 stort sett hver dag. Da skal vi befinne oss ved, intet mindre enn, l'Institut Universitaire de Langue et de Culture Francaises, som er en del av l'Institut Catholique de Toulouse. Det er et universitet som har særlig fokus på at alle grupper i samfunnet skal inkluderes og respekteres, så om det er ett sted vi får innpass, er det der.

Jeg bestemte meg en gang for at jeg aldri igjen skal prøve å lære språk ved å gå på skole - kun ved å leve i et land der språket snakkes. At jeg nå har meldt på et språkkurs, er derfor bare en unnskyldning for å gjøre det siste. Det er timene fra 12-8 jeg tror jeg vil få mest ut av sosialt sett, og dermed også språkmessig. Vi har en rekke lure planer for hvordan vi skal snike til oss masse franske venner. Alle våre kommende naboer kan vente seg ferske hveteboller på døra hver morgen, og til alle franskmenn som måtte ønske å gå på turer i Pyrineene med oss: Vi står for kvikklunsj og kakao!

À bientôt!

1 kommentar:

  1. oooiii, det er så vilt spennende og det nærmer seg så vilt fort! heiaheia deg, dere og oss!

    SvarSlett